Kelebihan belajar separuh masa (PJJ)

Assalamualaikum !

Aku share kelebihan PJJ ni berdasarkan pengalaman sendiri. Kekurangan tu toksah la cerita ya. Kang luntur pulak semangat orang2 yang nak berpjj ni. Huhu. Tapi aku pandang kekurangan tu sebagai benda yang positif. Kalau fikir negatif memang separuh jalan je la. Set dalam kepala nak grad je (kalau bonus dapat result gempak tu Alhamdulillah la. In Shaa Allah). Segala cabaran dan halangan akan ku tempuhi jua. Cewahh. Mukadimah je 5000 patah perkataan. Lol. JK.

1. Kelas
Kalau ambil subjek sikit macam aku kira ok la. 1 sem ambil 4 subjek je (ikut pada course plan yang dah ditetapkan. Follow je malas nak pening kepala). Sebulan kelas ada 2 kali dari 8.30am - 6.15pm. Ada lecturer yang dia bagi balik awal sebab dia pun malas nak ajar sangat sebab dah lewat petang. Dia tahu student memang tak sabar nak balik. Jasad je ada dalam kelas, fikiran ke lain. Tambah pulak aku yang balik naik bas. Asyik fikir sempat ke tak nak kejar bas. Stress betul. Lecturer semua ajar laju sebab estimate 1 kelas kena cover dalam 3/4 chapter. Memang tepu la otak kan. Haha. Tapi tak kisah pun asal kelas bukan tiap2 minggu pasal aku stay jauh. Nak diikutkan tak wajib pun datang. Tapi seboleh2nya datang la. Kelas 5 kali je 1 sem, atau 7 kali bagi yang ambil subjek kira2. Time tu je la yang kita boleh betul2 fokus dan dalam masa yang sama dapat kenal lecturer.

2. Lecturer
Lecturer sangat memahami sebab kita belajar sambil bekerja. Jadi diorang takkan push kita sangat terutamanya bab assignment, test dan etc. Diorang bagi kelonggaran yang sepatutnya. Bertolak ansur la. Contoh macam test, lecturer ni kata je wajib datang dan dia takkan repeat test tu untuk next class. Tak datang takde markah. Tapi end up sebelum kelas last, dia akan tanya siapa lagi yang belum buat test (biasanya ada 2 test je). Diorang sedaya upaya nak tolong. Selebihnya terpulang pada student la. Inisiatif sendiri. Aku dapat rasa perbezaan study fulltime dan parttime. Well at least aku dapat rasa 2 pengalaman berbeza. Korang ado ? Haha. 

3. Assignment & Test
Setakat ni assignment yang diberikan tak terlalu berat. Sebelum ni aku study kolej. Assignment kena buat individu. Mula2 macam take time jugak nak adapt buat assignment in group sebab nak tahu cara pembahagian kerja. Ternyata bagus bangett. Kalau sorang ni busy, sorang tolong cover. Konsepnya tolong menolong. Pastu test pun kadang ada lecturer bagi bincang dengan kawan sebelah. Ada yang siap bagi buka buku tapi ada limit la. Kalau tak sempat buat dalam kelas lecturer suruh bawa balik (take-home-test/quiz). Sem lepas aku takde online test. Masa sem 1 ada. Kalau lecturer tak sempat buat test dalam kelas, diorang akan buat online. Yang pasti ada time frame. Walaupun 10 soalan terkejar2 sis buat tau (curi2 jawab kat ofis. line internet laju). Haha. Biasanya online test immediately dapat result.

4. Yuran
UITM punya yuran RM100/CH. Memang tak lebih dari RM2k unless ambil subjek lebih (makin banyak credit hours makin tinggi yuran) dan depends pada course. Tapi biasanya lebih kurang tu je. Bantuan pendidikan untuk parttime ni tak sebanyak fulltime. Setakat yang aku survey & tahu PTPTN je yang ada. Mungkin ada la kot bantuan yang lain. Kelebihan parttime ni boleh bayar yuran melalui KWSP. Boleh bayar guna akaun 2. Sem 3 ni aku bayar pakai KWSP. 2 sem sebelumnya self sponsor. KWSP tu kira self sponsor la kan sebab bayar pakai duit sendiri. Hihi. Bezanya cara pembayaran je. Since belajar sambil kerja mampu la (Alhamdulillah) nak bayar yuran study sendiri dan perbelanjaan lain macam beli buku, kos ulang alik kelas dsb. Aku dah tak nak tambah hutang lagi. Huhu. Hutang time Diploma tu pun berkira nak bayar. Ntah la bila nak habis.

Ini je aku dapat share pasal kelebihan PJJ ni. Mungkin ada banyak lagi tapi ni based on experience aku. In case ada antara korang yang teringin buat PJJ, dipersilakan. Jangan peduli apa orang kata. Banyak je aku dengar kata2 negatif. 'Nak kerja, kerja. Nak belajar, belajar. Ni tak, kerja pun nak, belajar pun nak'. 'Umur dah tua pun nak belajar lagi. Boleh ke ?' 

Kisah perjalanan setiap orang tu berbeza. Jangan la cepat nak judge. Mungkin diorang baru ada duit, nak naik pangkat/gaji, baru ada masa sebab anak2 semua dah besar. Who knows kan. Masing2 ada reason tersendiri. So that's why umur 40++ baru sambung degree (my classmate's age is same like my mom). I'm not surprised at all because we're PJJ students. Kalau fulltime tu agak terkejut la kan. Hehe. Apa pun hati memang kena cekal. Sekejap je masa berlalu. Dah setahun aku study so ada baki lagi 3 tahun camtu. Semoga aku dapat ikut flow yang dah ditetapkan. In Shaa Allah.

Moral support sangat penting. Terutama dari family. Pernah terdetik dalam hati, kawan2 aku umur sedang gini dah habis degree. Walaupun agak 'lambat' berbanding yang lain tapi apa2 pun aku bangga dengan diri sendiri sebab dapat pengalaman baru. Bekerja sambil belajar =)

Just believe in yourself....

Thanks for reading !

Comments

  1. salam, saya nak tanya, kalau part time degree ni dia bagi tempat penginapan ke tak ya ? saya duduk jauh juga, rumah kat kuantan, kampus kat kl

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Untuk part time takde hostel disediakan. Tapi time awal sem dulu saya pernah bermalam di hostel UiTM Shah Alam. Kena bayar tapi tak mahal pun. Lupa dah berapa. Hehe

      Delete
  2. hi nak tanya kira-ii berapa ye total kalau pjj uitm guna ptpn ni dari awal sem hingga habis degree pjj.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi. Saya tak pinjam ptptn. Total kos saya selama 9 sem lebih kurang RM13k

      Delete
    2. wah lama tu kak ambik masa nak reply 😆

      Delete
  3. Salam, nk tnya klau mcm kita dh ada diploma dlm subject tu then kita nk smbg degree pjj dlm subject tu, ada tolak msa tak? Sbb ada ada basic msa diploma…tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Ya betul. Boleh transfer credit. Biasanya yang dah ada basic diploma kos sama akan terus jump ke sem 3

      Delete
  4. Salam hi nk tanya, macam mana ye nk bayar duit ptptn guna kwsp?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Awak boleh apply online. Buka web kwsp :)

      Delete
  5. hi nak tanya apa beza full time part time dgn iceps ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai. Part time & iceps ni sebenarnya sama je. Part time & full time ni beza dari segi waktu pengajian, yuran, kelas dll. Dari segi syllabus sama je

      Delete
  6. Hi, nak tanya. apa prosedur yg ada kalau dh terima surat tawaran. sbb saya hanya ada kelulusan spm tak pernah ada pengalaman belajar full time/part time. tak ada sesiapa yg boleh guide hahahaha mcm x tau nak kene buat apa

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau awak ade pengalaman kerja, dari spm awak boleh go for degree terus tapi kena ambil Apel A dulu.

      Delete
  7. Hi, nak tanya. Kena ambil muet dulu ke atau tak perlu muet untuk apply PJJ ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi,ya wajib ambil..mereka akan terima walaupun muet kita dah tamat tempoh sy ada email iceps berkenaan dengan ini sebab sy punya muet dh lama exp ambil muet 2017..hee..btw,sy akan mula mendaftar 24.2.24 ini di uitm shah alam ambil kos hm 245..all the best..

      Delete
  8. Hi nak tanyaaa kalau tahun pertama kita pjj and then tahun kedua nak sambung fulltime study boleh tak?

    ReplyDelete

Post a Comment