So lucky be a woman

Assalamualaikum

Tadi time aku on fb. Ada satu post ni lalu kat wall aku. Very interesting. Post ni pasal perempuan. So sebagai perempuan of courselah rasa banggakan bila baca benda2 macam ni. Jangan jeles k laki. Hee.

6 sebab beruntungnya perempuan mempunyai rahim

1. Perempuan bekerja dengan Allah sebagai "kilang manusia". Tiap2 bulan dia diberi cuti bergaji penuh. 7 - 15 hari sebulan. Dia tak wajib solat tapi Allah anggap waktu tu solat terbaik darinya. Ingat manusia je ke yang boleh buka kilang. Perempuan pun boleh juga jadi kilang. Kilang yang sangat berguna dan tidak boleh ditukar ganti.

2. Dia juga dapat cuti bersalin selama 60 hari. Cuti ini bukannya cuti suka2 tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah. Orang laki takde cuti solat . Solat wajib bagi orang laki yang dah baligh hingga habis nyawanya.

3. Sepanjang dia mengandung, Allah akan sentiasa mengampunkan dosanya. Bila lahir je bayi tu, seluruh dosa dia dihapuskan. Inilah nikmat yang Allah beri pada perempuan. So kenapa perlu takut nak beranak. Mula2 memang sakit tapi hikmah yang kita dapat dari kesakitan tu memang tak dapat nak dibayangkan. Bertuah if sape2 yang dapat merasa experience tu.

4. For those yang dah ada suami, semua pahala suami, dia yang tanggung but if suami buat dosa, dia tak perlu tanggung. Tanggung dosa sendiri je.

5. Bila kat akhirat nanti, perempuan takkan sedar yang dia dapat banyak pahala extra di atas segala kebaikan suaminya. Bila suami dia terhegeh - hegeh nak melalui Titian Sirat, dia tak nak masuk syurga tanpa suami dia so dia bagi pahala dia kat suami. Bila kat dunia, if suami susah, isteri boleh tolong tambah2 lagi kat akhirat. Tapi kalau isteri tu tarik muka dengan suami, merajuk, dia takkan dapatlah pahala extra tu.

6. Suami banyak tanggungjawab. Tugas diorang berat sangat. Segala dosa isteri dan anak - anak yang tak terdidik dia yang tanggung. Dinasihatkan kepada semua wanita agar sentiasa patuh akan syariat yang ditetapkan olehNya. Lelaki juga kena faham naluri seorang wanita agar tak selalu derhaka kepadaNya. 

Hmm bertuahkan jadi perempuan. Tapi masih ada lagi perempuan yang tak reti nak hargai diri dia sendiri. Memang agak rumit and kadang2 leceh jadi perempuan. Nak pakai itu tak boleh, ini tak boleh. Tapi setiap apa yang digariskan untuk perempuan tu ada sebab. Allah nak buat seorang perempuan tu berbeza dari kaum lelaki coz perempuan adalah ciptaan Allah yang paling indah. Lelaki pun boleh cair dengan perempuan taw. Hee. So if kita nak rasa diri kita sebagai perempuan ni indah, jagalah maruah kita dengan mengikuti semua guidelines yang Allah dah tetapkan. Memang agak leceh tapi insyaallah kita akan dapat ganjaran seperti yang dijanjikan if kita follow guidelines tu. Now i'm in process to be like that. Hee. Insyaallah boleh. Allah ciptakan lelaki dan perempuan untuk hidup berpasangan dan saling lengkap melengkapi. Bersyukurlah jika anda dilahirkan sebagai seorang perempuan.

p/s : Para kaum lelaki, hargailah perempuan ye. Korang memang tak boleh hidup tanpa perempuan kan tapi perempuan boleh hidup tanpa lelaki. It fact and itulah fitrah manusia. Bukan laki je, perempuan pun kena hargai lelaki juga. Senang cite kena saling menghargai antara satu sama lain la.


Comments