1st step to PJJ

Salam.

Sebenarnya niat di hati nak sambung belajar tu dah lama. Memandangkan masa belajar kat kolej dulu course yang aku ambil takde degree. Jadi macam terbantut la kan sikit hasrat untuk melanjutkan pelajaran hingga ke menara gading tu. Kalau ada offer degree mungkin sekarang aku nak habis dah degree. InsyaAllah. Tapi nak buat cemana bukan rezeki aku kan time tu. Aku habis study secara officialnya bulan 4 tahun lepas. Memang tak sempat la nak apply fulltime degree IPTA. Sedang elok aku habis, dateline dia pun dah tutup. Pastu aku cam plan nak apply untuk awal tahun 2015 ni la. Tapi hati aku ni cam berbolak balik gituu. Bukan apa, kalau nak study nanti kena pakai banyak duit. 

Hujung tahun lepas aku ada apply fulltime degree kat KUIS. Pastu tahun ni apply lagi. Pastu akhirnya tak jadi. Berapa banyak mesej dah dia sent kat aku. Mana taknya ada la dalam 3 4 kali aku apply. Tapi aku buat dek je. Haha. Hantu betul. Last2 dia call secara baiklah kan tanya aku berminat lagi ke tak. Tapi bila fikir2 balik aku tak boleh nak ambik fulltime sebab tak mampu. Masa ambik diploma dulu memang aku bergantung sepenuhnya duit poket dari parents. Bila dah sambung degree takkan nak suruh dia cover lagi kan. 

Lama gaklah aku fikir sebelum ambil keputusan nak sambung ni. Aku ni kan cam over sikit. Hm nyampah. Haha. Benda pertama aku fikir UMUR la kan. Ada member yang sebaya dah habis degree. Ada yang setahun 2 tahun lagi nak habis. Tapi aku baru merangkak nak sambung belajar lagi. Jadi sekarang aku cuba sedaya upaya untuk ubah mindset yang menyesatkan ni. Aku banyak gak la dapat support dari family. Kawan aku takde sorang pun yang support sebabnya aku memang tak bagitau sesape pun kecuali family. Hehe.

Benda kedua aku fikir KAHWIN. Haha. Ye tau aku memang over. Course aku ni 4 tahun. InsyaAllah dapat sambung tahun depan (2016). Lagi 4 tahun umur aku dah 27. Aku ni punyalah takut kalau jodoh tu sampai masa aku tengah belajar. Serius weh aku tak boleh nak bayangkan. Sebabnya aku ni jenis tak boleh nak fokus banyak benda dalam 1 masa. Ye la lain orang lain dia punya nasib kan. Aku ni selalu nasib tak berapa nak baik. Kesian sangat. Serius la memang ramai dah tanya bila aku nak melangkah ke gerbang perkahwinan. REZEKI, JODOH, AJAL tu semua ketentuan Allah. How i wish people will understand it. Aku tak rasa benda tu penting sekarang. Haha. Nanti la bincang.

Pastu memandangkan keadaan ekonomi yang maha dahsyat ni rasanya dengan gaji sekarang memang aku tak boleh nak hidup (tapi aku bersyukur). Sekarang dok dengan parents boleh la survive. Itu pun kenkadang sangkut. Serius weh. Pernah 1 bulan tu simpanan aku ada RM50 JE. Di kala itu terbit la peta minda dengan catatan ke manakah aliran wang tunai aku. Selongkar semua resit. Apakan daya, nasi sudah menjadi basi. Tapi nasib baik sebab dok rumah parents. Hidup aku ni bergantung pada nasib je. Haha. Takde duit nak isi minyak kereta boleh tukar bawak motor. Tak cukup duit nak makan, bawak bekal. Pekerja mithali sangat. Kalau dok bandar besar ni mahunya aku merempat. Yang kenal jadi buat2 tak kenal kan. Tak gitu. Haha.

Aku harap keputusan ni betul la. Payah orang jenis tak tetap pendirian ni. Haish. Sekejap A, sekejap B. InsyaAllah semoga dipermudahkan. Harapan aku semoga Allah kuatkan semangat untuk aku meneruskan kehidupan. Nak harap ke kudrat memang tak terdaya la kan dengan badan sebesar aku ni. Harapkan semangat je la. 


Aku ni noob pasal benda ni. Almaklum la 1st time kan. Slip MUET aku hilang. Act aku tak tahu pun dia akan sent ke rumah lepas dapat result. So aku pun buat tak cakna je la. Tapi aku considered as hilang je la kan. So 1st step aku apply balik slip MUET. Tak sangka dia punya proses cam 'what the heck ??!!'. Nasib baik orang tak ramai. Dalam 40 minit gak la aku nak uruskan pasal tu. Memula beli wang kiriman pos tu. Pastu beli setem. Memandangkan aku ni 1st time apply jadi kena cas RM20 je la. Dan RM++ (cas Pos). Sampai terketar2 tangan iolls. Dah la salah isi borang. Bila dah selesai tu, ok 'Alhamdulillah'. Nak tak nak kena hadap jugak sebab tiada MUET, tiadalah degree. Keputusan di tangan sendiri. Cewahh. Alamat surat menyurat buat alamat rumah. Alamat untuk suruh dia send semula slip tu guna alamat ofis. Belasahh. Haha. Mohon orang tu tak confuse.


Taraaaaa. Memula apply tu dia punya last date 8.01.2016. Pastu bila apply semula dah tukar pada 27.12.2015. Sebab tu la cam kelam kabut sikit nak uruskan pasal MUET tu. Cisss. Pastu bila aku dah siap isi borang online tu, aku nak print la. Alih2 tak boleh pulakk dah. Bila tekan cetak dia tak keluar pun logo printer tu. Pastu aku tekan right click + print, dia terprint sekali dengan link2. Akhirnya aku copy pastu paste kat paint. Jadikan sebagai gambar. Pastu copy dan paste kat word. Memang banyak kerja sikit tapi what to do kan. Pilihan pertama aku ambil business - marketing. Pilihan kedua tu bidang sama masa diploma dulu. Tapi malangnya tak boleh transfer credit. 

Nervous pulak rasanya nak hantar permohonan ni. Aku tak harap banyak pun masa ambil keputusan nak sambung study ni. Harap dapat habiskan je. InsyaAllah. Pastu aku cam terfikir gak la pasal yuran, transport nak ke sana. Aku cam plan yuran ni nak cover sendiri. InsyaAllah la kan kalau ada rezeki lebih.

#pleaseprayforD

Thanks for reading !

Comments

  1. awk ambik pjj dekat mana? uitm ke

    ReplyDelete
  2. Berapa tahun and kos apa? Sorry byk tanya hahah (:

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah 4 tahun. Kos Business Management (Marketing). Takpe je :)

      Delete
  3. Salam Adhura :) Dyana here. Ada benda nak tanya regarding pjj. Boleh tak email sy contact no ? dyanaarazali@yahoo.com.my thank u !

    ReplyDelete

Post a Comment