1st Class of PJJ

Salam !
(Start buat entri ni pukul 10 pagi tadi. Pastu tengah menaip ada orang datang. Pastu bos pulak datang. Dia ajak makan. Pastu dia suruh ajar guna laptop :D. Macam2 hal.)

Ahad lepas (27.03.16) telah berakhir 1 perjuangan dalam hidup aku. Muahaha. Over nak mampuih. Padahal gi kelas je pun. Alhamdulillah kelas ok. Cuma 1st day kan. Biasa la krikk2 lagi. Pastu lost sana sini. Haha.

Aku gerak gi Klang Sentral pukul 7.30pm. Bas ni ada transit. Dari Bandar Jengka - Temerloh - Shah Alam - Klang. Aku naik bas Jengka Liner. Nak dijadikan cerita sepatutnya aku dah selamat terbabas mimpi sampai ke bulan dalam pukul 10 11 camtu. Tapi disebabkan ke'noob'an pasal bas ni, segalanya musnah. Aku sampai Shah Alam dalam pukul 9.30pm camtu. Pastu aku cam tak nak la turun sebab aku kan nak pergi Klang. Tapi disebabkan 1 bas ni semua penumpang dia turun takkan la aku nak stay je dalam bas kan. Sebelum turun tu aku tanya la salah sorang penumpang ni, bas ni pergi Klang kan (?). Dia pun macam tak tahu. Aku macam aduhh. Driver pulak ntah ke mana time tu. Kiranya aku la last yang turun dari bas tu. 

Pastu aku pun dok tertunggu2 la kan sensorang. Kalau lambat lagi memang sepupu aku nak ambil kat Shah Alam. Aku tengok bas ni tak gerak2 lagi. Driver ni dah hisap rokok dalam 4 5 batang. Siap boleh kemas2 bas lagi. Aku ni dalam hati macam apahal la driver ni macam rileks semacam je. Aku nak tunggu ada orang lain naik dulu baru la aku naik. Sampai je Shah Alam aku terus beli tiket balik Temerloh untuk esoknya. Tanya kat kaunter dia kata bas pergi Klang naik bas yang sama. Aku pun macam ok. Dalam 10 minit pertama cam lega la kan. Ini dah sejam lebih tunggu macam takde orang je. So aku pun pergi la tanya driver yang tengah hisap rokok. Dah berapa batang rokok dia hisap pun aku tak tahu. Aku tanya dia, 'bas ni pergi Klang kan ? Lambat lagi ke gerak ?'. Dia pun jawab dengan kurang keyakinan diri dan teragak2 'lambat lagi kot. Tunggu ada orang. Nak pergi Klang ke ?'. Aku macam orang mana woiii ??? Tapi dalam hati je la kan. Haha. Orang kat terminal ni dah makin berkurang. Ye la nak dekat pukul 11 kot. Aku pun cakap la yang aku ni nak pergi Klang. Dengan hati hampa pergi la duduk balik. Tetiba dia panggil pastu dia kata naik la. Dia hantar pergi Klang. Sebelum ni aku selalu naik kat pekeliling je. Tu yang macam lost sikit bila naik bas ke Shah Alam ni.

Sepupu aku dah nak ambil kat Shah Alam ni tapi aku kata tak yah la sebab driver ni nak hantar. Nak tak nak dia kena hantar sebab tiket aku pergi Klang ok. Takut tu ada la kan sebab berdua je dengan driver pastu malam pulak tu. Dalam 11 lebih gerak gi Klang. Pastu borak2 la dengan driver pasal kisah aku ni. Dia kata ada 3 orang nak pergi Klang. Tapi tak tahu la pak cik mak cik tu gi mana. Dia macam dah perasan sebab aku asyik dok pandang2 je kat bas tu. Hahaha. Memang la woii. Aku takut kena tinggal ok. Sambil borak2 tu aku baca la ayat memacam dalam hati pastu ready je fon kat tangan in case jadi apa2. Kalau korang jadi aku pun mesti korang akan fikir yang bukan2 kan. Driver tu memang muka macam gangster. Tu yang macam takut sikit. Muda pulak tu. Tapi Alhamdulillah selamat. 

Aku dah la dari pukul 7 lebih tak makan. Pastu pukul 11 lebih baru bebetul sampai. Ajak la sepupu drive thru mcd je. Bila sepupu dah ambil bukan terus balik rumah. Singgah kedai makan dia jap. Makan dulu. Kira macam nak dekat pukul 1 juga la aku sampai rumah. Dah sampai rumah nak iron baju untuk esok lagi, cuci muka. Haihh. Complicated betul jadi perempuan. Haha. Pukul 1 lebih baru tidur. Rabak mata wehh. Esok kelas 8.30am. Nak kena bangun awal. Mata tak yah cakap la. Aku dengan panda dah macam adik beradik tiri je. Haha. Gigih cover dengan mekap walaupun takde skill.

Pastu pagi tu bangun dalam 6 lebih la. Gerak dari rumah pukul 7 lebih camtu. Rumah sepupu aku dari Puncak Alam dalam 30 minit camtu kot. Sepupu turunkan aku kat fakulti perniagaan. Bila aku turun cam tak ramai orang. Pelik gak. Pastu terserempak la dengan students lain. Tapi semua ambil subjek lain2 la. Rupanya lepas diteliti, kelas dah tukar ke fakulti sains kesihatan. Dalam 200m juga la kot kena jalan. Nasib la jumpa students lain jugakan. Takde la terpinga2 sensorang. Aku sampai sebelum 8.30. Tapi sebab nak tunggu member, aku lewat sikit la. 9 lebih baru masuk kelas. 1st day biasa la kan. Ramai je yang tak jumpa kelas, salah aras, salah fakulti. Ada yang lewat sejam lebih. Lagi kesian ada sorang student ni, yang sama2 salah tempat masa mula2 sampai tu rupanya dia salah tengok jadual. Dia sesi 2. Yang kelas aku ni sesi 1. Kelas ahad ni la bukan ahad lepas. Dah la datang dari Ipoh. Pastu dah berkeluarga. Nak tak nak kena la balik.

Aku mengantuk gila masa dalam kelas. Tahan je la mata ni. Tak cukup tidur. Pastu penat lagi. Lecturer pulak masing2 ajar laju sebab kelas tak banyak. 3 subjek 5 kali je kelas 1 sem. Kelas ECO415 tu 7 kali. Bila kelas tak banyak, tapi chapter banyak lecturer terpaksa mengajar macam keretaapi. Kepala aku ni asyik ingat tilam dengan bantal je. Haha. Pastu bila rehat, kitorang macam lost. Tercari2 kat mana food court dia. Lama juga la mencari. Keluar masuk bangunan. Dok pusing2. Bila tengok2 rupanya tutup. Kalau ada kereta senang la kan boleh makan kat luar je. Lapar gila. Sambil2 jalan sambil tengok ada tak orang jual makanan. Cuma jumpa benda macam kat bawah ni je. Ni je la yang ada. Mula2 macam jakun jap sebab kat kolej aku dulu takde. Cuma ada mesin air gedegang je. Ok la dapat la juga makan kan. Kesian gila kitorang. Haha. Pastu masa jalan2 nak cari surau baru la terjumpa koop. Hampeh betul. Macam tragik sikit la 1st class ni. Baru nak biasakan diri. Culture shock pun ada sebab U ni besar gila. Kolej aku dulu rumah kedai je. Kalau sesat tak tau la nak cakap apa kan. Haha.


Penyelamat dari kelaparan. Khas untuk orang yang jujur. Duit masukkan dalam kotak yang disediakan mengikut jenis makanan yang kita nak.

Pastu lepas solat masuk kelas ke tiga. Kelas CTU551. Sumpah mengantuk gila. Study pasal tamadun. Lagi la kan. Aku rasa mata je buka tapi sebenarnya aku tidur. Haha. Aku punya bas balik Temerloh pukul 7pm. Kira tu la paling lewat. Habis kelas pukul 6.15pm. Tapi aku minta kat lecturer keluar awal sebelum pukul 6 sebab risau tak sempat. Kalau dari Klang, bas akhir pukul 6.30pm. Lagi la tak sempat kan. Tu yang aku naik dari Shah Alam. Sepupu aku ambil pastu terus gerak pergi Shah Alam. Hari ahad pun banyak kereta. Pastu traffic light nak masuk simpang ke terminal tu lama gila. Ada la dalam 5 minit camtu. Stress aku. Haha. Alhamdulillah la sempat sampai sebelum bas.

Memang terasa penatnya PJJ ni. Lagi2 yang travel naik public transport. Terkejar2 je kan. Aku sampai je rumah terus baring atas katil. Haha. Macam tak jumpa katil sebulan je. Rehat2 dulu pastu baru la menyegarkan diri. Tapi takpe la kot. Pengorbanan kan. Mungkin mula2 je kot rasa penat camni. Bila dah biasa nanti InsyaAllah ok la kan. Kena banyak sabar sikit la. Aku akan cuba untuk tak mengeluh selalu. Pastu bila buat PJJ ni pengurusan masa sangat2 penting. Aku tengah cuba nak adjust balik masa supaya lebih teratur. Nak balancekan antara kerja, study, social life. Takde la macam kelam kabut sangat kan. Memang dari zaman sekolah lagi aku bukan jenis yang suka stay memalam untuk study. Melainkan terpaksa. Contoh macam final sem Diploma. Sampai tak tidur. Muka memang gaya mayat hidup je. Haha. Masa SPM dulu pernah la try. Tak sampai 5 minit kepala dah atas buku. Lain orang lain cara dia kan. Ok tu je. Byeeeeee.

Thanks for reading !

Comments

  1. Salam..nk tnya...
    Total kos smua utk pjj brapa rm ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Tak sure la. Kos saya ni dalam RM12k-RM14k camtu kot. Tapi memang tak mahal la. Bergantung pada berapa subjek kena ambil. 1 credit hour RM100.

      Delete

Post a Comment