Kisah di hari pendaftaran PJJ

Salam !

Seperti sedia maklum hari tu aku ada story pasal 1st-step-to-pjj (kalau rajin baca la. hewhew). Alhamdulillah aku dapat la sambung study *oh hi class, assignments, tests, exam. nice to meet all of you again. i'll be with you for over 4 years #pleaseprayforD*. Aku malas nak story pepanjang and try to make it short. Ehem2. Nak sambung study ni kena la banyak practice writing, reading and speaking kan. Sejak dah lama tinggal study ni, ditambah pulak kerja pun everything guna BM je dan cakap bahasa pasar bila dengan customer, aku jadi tak confident bila nak menulis, speaking in English. Cehh gituu. 1st thing of course la GRAMMAR kan. Tetiba jadi macam 'ehh ni nouns, so i must put 'S' for plural. Oh yaa this is verbs so no need to put 'S' for plural'. #DOUBLELOL. The most confusing part ever is adik beradik 'tenses'. "Eh this is past perfect tense ke past perfect continuous tense ? Oh past tense so i must put-ed at the end of words'. Whattheheckkkkkk ! Ok i hate that part.

Berikut adalah tarikh2 keramat yang perlu diingati oleh insan bernama Adhura.

--------------------

1. 13.02.2016 (SABTU)
Terpaksa ambil cuti. Amboi kemain terpaksa. Haha. Bukan apa, aku ni nak simpan cuti. Banyak plan hujung tahun ni. Cewahh. InsyaAllah. Sebelum Subuh dah gerak dari Temerloh. Time Subuh tu singgah R&R untuk solat dan bersiap. Pendaftaran tu start 8.30am. So singgah la mcd jap sebab lapar. Idk why aku macam teringin je nak rasa breakfast dia yang ada telur tu. Tetiba pulak sesat jem anggur kat celah2 set breakfast. Ok aku tak tahu nak makan jem tu dengan apa.



Taraaaa. Ok jem anggur aku letak tepi sebab time ni belum decide lagi nak makan dengan apa. Set ni berserta coffee. Tapi boleh pilih nak tukar dengan air lain. So aku tukar dengan milo. Oh yaa aku tak minum black coffee. Aku cuma minum white coffee je. Aku tak tahu kenapa aku selalu terfikir kalau aku minum black coffee tu nanti aku jadi hitam. Haha. Aku akan terpaksa minum bila abah suruh buat coffee. Sekadar nak merasa sedap ke idok. *rasaterliurpulaktengokgambarni*

So time register tu aku expect macam ok MUNGKIN tak ramai. Kira cam lewat dalam 10 minit gitu la sebab cari parking. Dengan rakusnya aku makan breakfast sebab nak kejar masa. Mcd dengan UITM tu seberang jalan je. Boleh bayang tak kebesaran UITM tu sebab dalam pada masa sibuk cari parking aku sempat main suap2 dengan Wani dan mampu habiskan breakfast. Aku kan slow-eater.

Bila sampai je ok panjang gilaaaaaaa kot barisan. Aku tercari2 je dimanakah penghujung barisan tersebut. Sampaikan kena naik dalam 20 anak tangga mainbedalje. Tapi memang kena naik tangga. Aku baru lewat 10 minit kot. Berpeluh gak aa beratur. Aku ingat dalam 100-200 orang je. Tapi dengar2 lecturer ni cakap, ada la lebih kurang 500++. Wooowwww ! It's amazinggg bebehh. Ni buatkan iolls nebes tahap gaban.





Mengikut kiraan aku yang suka main agak je ni adalah dalam 100m dari tempat aku berdiri ni hingga ke dalam dewan (kaunter pendaftaran)

Semasa proses tu, setiap student kena pergi ke 5 kaunter. Kaunter ke 5 tu kena ready-to-go-and-smileeeeeeeee ! Ambil gambar untuk student card. Gambar ambil pakai webcam. Sebelum bersurai tu baru lecturer bagi student card. Memang muka-hidup-segan-mati-tak-mahu la. But it's ok. Jangan harap la aku nak upload kat sini. Hewhew.



Kaunter 1 . My course, BM240 :)



Ok dah aku malas la nak story panjang2 part tu. Punya la ramai yang mendaftar sampai masa kena extend. Tapi Alhamdulillah smooth je urusan aku. Supposedly la kan kitorang makan pukul 1. Lepas dah habis daftar kena masuk dewan sebab kena dengar ceramah pasal UITM ni la. Tapi seat dah full dan aku lapar (nasib baik makan breakfast. phewww). So aku dengan Wani duduk kat luar. Perghh panas dan lapaqqq baq angg. Cair mekap weolls. Kitorang dok pusing2 je tengok bila la dapat makan ni. Haha. Pukul 1.20 gitu kitorang duduk kat meja tempat makan. Bebetul dok depan kipas gergasi. Menanti bilakah para pelajar akan keluar. Bila dengar je diorang macam dah siap nyanyi2 berikrar bagai kitorang terus serbu pergi ambil makanan. Haha. Bila kitorang dah siap makan, dia punya barisan tu fuhhhhh. Bayangkan 500++ student. Kaunter makan ada 2 je. Ala2 buffet gitu la. Kesian sampai kena beratur tengah panas. Nasib dah beratur awal.



Kira cam petang la baru habis. Dalam pukul 5 lebih. Pastu terus gerak balik Temerloh. Mengantuk yakmattt. Lagipun kesian Wani. Kena drive pergi balik. Btw thanks Wani tolong temankan aku. Alhamdulillah. Jasamu dikenang. Masa otw balik start dari UITM tu hujan lebat sangat. Pastu bila ke depan lagi dah tak hujan.



'Rainnn rainnnn go awaaayyyyy'



Bila kawan kau tengah drive tapi dia still nak up moments :P . So akulah mangsanya



Dinnerrrrzzz ! Makan dalam kereta je *rasaterliurpulakayamni*

Aku fikir mostly yang daftar ni mesti mak pak orang je. Tapi tak. Ramai yang lebih kurang umur macam aku je. Ada yang muda dan tua 2 3 tahun gitu la. Tapi ada gak yang dah kahwin. Aku main agak je. Hehe.

So that's all about my registration day.

2. 18.02.2016 (KHAMIS)
Setiap student kena update pengecualian kredit. Maksudnya cam untuk transfer kredit la kan. Kalau aku ni dari IPTS sah2 la takde apa yang boleh ditransfer kan. Tapi aku filled up je semua subjek yang aku ambil masa Diploma dulu. Bila dah siap tu attached sekali dengan transcript. Ok aku baru tahu cemana nak scan document pakai printer. Haha. Damnn ! Ok takpe. Aku scan pakai printer kat rumah sebab aku ingat kat ofis tak boleh scan. Then bila kat ofis tu aku try the same step macam kat rumah dan pappp berjaya *tepuktangan*. At least aku jumpa kan cemana nak scan. Thanks to myself yang gigih usaha mengexplore komputer. Finally you did it. Self appreciation gituu.


Taraaaaaa the only subjects that i can transfer. Ohmaiii i really loveeeeeeeee iiitttttt ! #4isjustanumber #pejamcelikpejamcelikdahhabis #pleaseprayforD #wellasusual

3. 24.02.2016 (RABU)
Done registered subjects. I took 4 subjects with total 11 credit hours. Minimum CH 12 tapi sebab untuk 1st sem aku just follow je subjek yang dia dah set kan. Untuk 1st sem ni aku just nak tengok je flow pembelajaran secara PJJ dan sistem UITM ni cemana. So bila dah boleh follow, dah tahu cemana sistem apa bagai boleh la ambil subjek lebih sikit (dalam mimpi jela). Tapi rasanya tak boleh kot ambil lebih dari 4 subjek sebab nanti jadual clash dan kekangan masa. Ye la kelas pun sehari je. So takpe la. Pelan2 kayuh. InsyaAllah.


My subjects. Harap segalanya berjalan dengan lancar. InsyaAllah

Sekian sahaja story pasal PJJ. Dan masa dah siap register baru tahu kos Business kena tukar ke kampus Puncak Alam *nangis*. Start sem Mac kena pindah sana. Dan ada lagi la kos lain tapi aku tak ingat. Oh yaa aku ambil kos Business Management (Marketing). Alhamdulillah jumpa la geng 1 kos, 1 kelas. Aku ni kan kenkadang jadi peramah. Hehe. Bukan apa, senang di kemudian hari. Tengok macam sekarang, dah ada geng. Haa kan senang gitu.

Pesanan terakhir lecturer sebelum bersurai 'saya harap student yang grad seramai student yang mendaftar' *deep*. Maksudnyaaaaaaa ramai yang quit and give up. Terjumpa dan terborak dengan student sem 3. Kos sama la cam aku. Dia kata banyak kena buat assignment *i'mgonnadie*.
#nohusbanduntil27 #tapikalaudahjodohwhattodokan 

Harapan terbesar aku adalah harapnya dapat habis study. I'll try my best. Dikala aku give up nanti aku akan baca balik post ni. Kira cam nak kasi up balik la semangat. Dan harapan aku juga aku mampu handle kerja dan study pada masa yang sama. InsyaAllah. Kelas weekend je. Tu pun 2 kali sebulan. Member aku tu dia stay Terengganu. So aku tanya la dia nanti datang kelas naik apa. Dia cakap naik flight. Gila awesome. Kau hadooo. Haha. Masa register pun dia datang naik flight. Hebakk demoo :P

Bila kelas bermula i'll update more soon. InsyaAllah. Kalau rajin.

Thanks for reading !

Comments

Post a Comment