Road to final exam #Part1

Salam Ramadhan Kareem !

Sekarang ni aku berada di dalam mood-final-exam-tapi-malas-gila-nak-study. Salam takziah untuk diri sendiri. Tahap kestressan dalam diri makin hari makin menggunung. Dah seminggu lebih berlalu topik 1 pun aku tak khatam lagi padahal sabtu ni dah mula exam. Subjek pulak pasal fakta tamadun, sejarah. Lagi la aku lemau. Aku ni bukan la pencinta sejarah. Kalau tanya on the spot pasal sejarah Malaysia ni memang aku gagap le nak jawab.

Tiap2 hari aku kata kat diri sendiri ok hari ni aku nak start study pukul sekian2 dan study topik sekian2. Siap buat jadual bagai. Lepas subuh diharamkan tidur. Pastu fon haram disentuh dan mobile data wajib off. Banyak benda yang aku haramkan ni. Acah2 je. Tapi nan hadoo. Ke laut. Haha. Hari tu aku buat pyq, 1 soalan objektif mengambil masa dalam 15 minit. 5 minit jawab soalan 10 minit hadap fon #sismudahdistracted. Dah tiba2 pulak member anto ws. Ikut hati tak nak reply tapi mata ni dok terpandang2 je fon. Sayu pulak rasa hati ni kalau tak reply. Haha. Bila dah reply makin meleret2 pulak perbualannya. Bila main fon sambil baring mula la mata mintak pejam. Adoyai stress.

Contoh macam pagi tadi la kan. Aku dah plan baik punya nak bangun awal (lepas subuh aku tidur) untuk study. Pukul 10 lebih jugak bangunnya. Pastu berangan2 jap dalam sejam lebih baru mandi. Pastu start study. Baru baca dalam 4 m/s, buka ig. Dah sejam dok scroll benda alah tu. Pastu ni pulak dok update blog. Haish kadang2 aku rasa macam nak rejam je diri sendiri ni. Haha. Mudah sangat terganggu dengan benda2 lagha tu. Ntah kenapa malas sangat pun aku tak tahu. Rasa takde motivasi. Aku ni pesen kena ada orang push baru jalan. Letih la setiap masa harap orang dok push je kan. Pity on me sangat. 

Tambahan pula, masa diploma dulu memang serumah dengan student. Bila tengok diorang study, aku jadi macam tercabar. Haha. Oo mana boleh diorang study tapi aku tak. Tapi bila degree ni, suasana tu lain. Kat rumah ni aku sorang je pun yang study (tak termasuk adik aku yang sekolah) . Takde persaingan la kononnya. Orang kalau dah malas memang macam2 alasan. Hewhew. Doa tak yah cakap la. Hari2 minta Allah permudahkan semua urusan tapi kalau takde usaha dari aku pun tak boleh jugakkan. 

Aku ada 3 papers sebelum raya dan 1 paper lepas raya. Nasib baik ada gap dalam 3 hari untuk 3 subjek tu. Ada can la nak study sikit. Aku paling risau 1st paper ni je la sebab bila buat pyq tu rasa macam nak tercabut usus perut. Padahal subjek tu 2 ch je pun. Ditambah pulak dengan penerangan ustazah masa last class pasal cara nak jawab esei. Tak tidur malam aku dibuatnya. Masa awal2 sem dulu aku target macam nak dapat 3.00 ke atas la. Konon je. Tapi bila dah jadi camni asal lulus je dah la. Haha. Tapi jangan risau aku akan buat yang terbaik. InsyaAllah.

One of the magic doa 'hasbunallah wa ni'mal wakeel' yang bermaksud 'cukuplah Allah bagiku dan Dia sebaik2 penjaga'. Aku selalu ulang doa ni dan ianya sangat membantu. InsyaAllah. Pastu aku bersyukur sebab exam dalam bulan Ramadhan bulan yang penuh mulia lagi barakah ini. Bulan yang doanya tak ditolak oleh Allah (InsyaAllah). In case aku tak boleh jawab ke apa kan berdoa je la banyak2 semoga Allah permudahkan kesukaran aku tu. InsyaAllah. 

p/s: Gigih iolls update blog pakai fon. 

Thanks for reading !

Comments

Post a Comment