Korea 5H4M [PART 1]

[REUPDATE]

Assalamualaikum !

Aku dah story pasal trip ke Korea ni pada 16.09.16 kat blog lagi 1. Amboi banyak beno blog. Hehe. Jadi aku reupdate semula kat blog yang ni dan splitkan sebab panjang sangat 1 entri kalau cerita semua. Dalam masa 5 hari tu macam2 benda jadi. Struggle jugak nak summarizekan cerita pasal trip ni. Nak pilih gambar yang terbaik, info/benda yang perlu.

Aku ke Korea dengan bajet bawah RM1500. Ni bukan trip mewah dan yang jenis makan 3 4 kali sehari tapi trip ala backpackers yang cuba meminimakan kos sebaik mungkin. Huhu. Just nak share pasal kos, itinerari dan serba sikit pengalaman sepanjang trip ke sana. Enjoy your reading :)

Nasib tak berapa nak baik sebab kami tukar duit kat tempat mahal. Kalau nak murah boleh tukar kat KL Sentral atau Mid Valley. Atau tempat2 lain yang murah. Tapi bagi penduduk Temerloh/Mentakab, tak disarankan tukar kat sini. Nanti rugi macam weolls. Kami takde option lain so terpaksa la.

Ini tukaran wang hari tu:

1000 won = RM3.80
270000 won = RM1064
__________________________

Booking Tiket Flight: AirAsia (booked 27 Nov 2015)
Booking Hostel (Itaewon Inn): Booking.com (4 malam)
Musim: Summer (Jun - September)

------------------------------------

D Little Adventure starts here. Taraaaaa !

Day 1 (10.08.2016)

Bertolak dari KLIA2 jam 1.00am dan touch down di bumi Korea jam 8.20am. Sampai2 je FA ke pilot ntah mainkan lagu Korea dalam kapal terbang. OHH EMM GEEEEEEE. Bang bang bang ! (lagu Big Bang. LOL). Aku dah sampai Korea woiii. 1st time ni fly jauh. Sis teruja nak mati hokayy. Memang jakun habis.

Isi time dalam flight

Masa lepas keluar flight

Semasa proses nak cop passport tu, pastikan anda2 semua ingat nama tempat penginapan dan alamat penuh. Nanti kena isi form. Aku tulis alamat sedey2 je. Bukan sedih (gila nak sedih dapat datang Korea) tapi tulis malas2 la. Tapi dia nak yang full. Nasib bahek aku simpan dalam fon.

Lepas selesai proses imigresen semua, 1st kami cari kedai serbaneka untuk beli T-money (sebelum tu haruslah bergambar kenangan)T-money ni adalah sejenis kad yang macam Touch n Go tu. Kalau travel guna public transport, kad ni memang sangat penting. Kat sana diorang tak pakai cash. Walhal teksi pun mostly guna T-Money. And please cari travel counter sebab kat situ ada banyak brochure, maps dan buku travel guide. Free je. Ambil la sebanyak mana yang nak. Tapi ingat la kat orang belakang sikit. Aku bergantung sepenuhnya pada buku travel guide tu. Memang segala jenis mak nenek apps yang aku download langsung tak guna. Rasa lagi senang guna tu sebab boleh conteng2. Dalam buku tu ada suggested itinerary. Sangat10 membantu. Kat buku tu jugak ada line untuk subway. So no worries ok.

T-Money

Travel Guide

Pintu keluar arrival. Malangnya takde orang sambut kedatangan kami. Huuu

Incheon International Airport – Itaewon

Incheon International Airport [A’REX (Airport Railroad)] – 8 stesen – Digital Media City [tukar naik Subway Line 6] – 11 hentian – Itaewon

Starting & finish point train di airport

Setibanya di stesen Itaewon, pengembaraan kami pun bermula. 1st cari hostel dulu. Niat nak tumpang letak beg je pasal awal lagi nak check in then receptionist tu kata boleh terus masuk bilik. Kami check in pukul 12pm++. Yang uruskan hostel ni semuanya laki (aku tak nampak perempuan pun). So kita sebagai Muslimah kena sentiasa bersedia walaupun duduk dalam bilik. Bila ada guest baru sampai, diorang akan iring betul2 sampai dalam bilik. Jenis main redah je tak ketuk pintu. Tapi ada antara diorang yang sopan hantar guest luar bilik je. Tapi owner hostel tu semua baik. Bilik pun ok. Aku tak kisah pun dan puas hati la dengan penginapan selama kat sana. Sesuai dengan bajet. Recommended. Kat hostel ni ada sediakan charger plug. So no worries ok. Iron tak pasti ada ke tak sebab kami tak guna pun. Memang jenis bawa baju & selendang yang tak payah iron sangat. Pakai lawa2 pun bukan ada orang nak tengok. Huhu.

Maps menuju Itaewon Inn

Water cooler ada disediakan

Bilik kami 312

Iolls tidur katil atas. Ihiks. Kami share 1 bilik 6 orang

View depan bilik. Terkesima jap. Selalu tengok dalam tv je

Cuaca agak panas jadi kami decide untuk rehat jap dan makan.  Ada la lebih kurang dalam 13 jam tak makan pape. Eh dah macam puasa pulak. Cuma minum air je. Aku sabo je tengok diorang ni semua makan dalam flight. Telan air liur je la. Sape suruh tak add on, kan dah padan muka.

1st meal in Korea. Maggi je cik kiah oii. Ni je benda yang aku makan untuk hari pertama. Selebihnya banyak minum air je

Myeong-dong Street

Exit 6 Euljiro 1(il)- ga Station (Subway Line 2) / Exit 6 Myeong-dong Station (Subway Line 4)

Dari Itaewon ke Myeong-dong ni kami jalan kaki. Mula2 ni memang noob gila. Haha. Aku tak terfikir langsung nak naik subway. Sedar tak sedar je dah banyak km berjalan. Gigih sungguh masing2. Perasaan excited masih menebal dalam diri sampai terlupa perkhidmatan subway dan bas ada disediakan. LOL. Kami cari jalan nak ke Myeong-dong ni pakai Waze & Google Maps je (masa ni tak reti baca peta lagi :P). Bestfriend sangat. Gi mana2 pakai apps tu je. Tapi yang bagusnya dalam perjalanan tu kitorang lalu kat banyak tempat. Naik subway memang dekat tapi tak dapat la nak explore tempat2 masa otw tu. Myeong-dong ni syurga kosmetik. Yang nak cari barang2 kosmetik murah boleh datang sini. Selain kosmetik ada jugak jual benda lain macam baju, kasut, accessories dan lain2. Dalam pukul 11pm lebih camtu kedai2 dah mula tutup. Tapi ada je kedai yang buka lagi.

Kelihatannya menara ni dekat tapi realitinya jauh. Sampai sesat2 la weolls ni

Kebiasaannya lepas ke Myeong-dong Street, orang akan pergi ke Namdaemun Market. Tapi kitorang tak gi pun sebab dah lewat dan risau lambat gerak ke Namsan Tower. Namdaemun Market ni buka setiap hari kecuali Ahad. Kat market ni ada jual bermacam jenis barangan dapur, accessories, produk makanan dan macam2.

Exit 5 Hoehyeon Station [Namdaemun Market] (Subway Line 4)

Cathedral Catholic

Tempat ini gereja ya anak2. Aku main ambil2 gambar je kat depan gereja ni sebab kawasan dia lawa. Huhu. Ada tanaman hijau yang memukau mata. Sis kan nature lover. Gittew. Myeong-dong Street ni dekat je dengan gereja ni. Dah alang2 lalu tu singgah la jap.

Namsan Tower

Board Namsam Circular Bus No 02, 03 or 05 / Cable Car

Kami ke Namsan Tower ni malam sebabnya masa nak ke Myeong-dong tu sesat. Haha padan muka. So dah take time kat situ. Myeong-dong Street ni besar. Kami naik bas no 02. Boleh je nak jalan kaki naik ke sana tapi larat ke (?) *__* #sajatanya

Kat Namsan Tower ni kita boleh nampak bandar Seoul. Pendapat peribadi aku mengatakan datang time malam best sikit sebabnya tak panas sangat dan boleh nampak lampu2 berkerlipan pada Namsan Tower dan bandar Seoul. Time aku gi tu view SubhanAllah cantik sangat sebab kebetulan ada bulan penuh. Kalau nak tengok bandar Seoul secara menyeluruh boleh naik observatory tower. Tapi yang ni kena bayar la. Tak silap aku dewasa: 10000 won, kanak2: 8000 won. Masa yang boleh naik atas dari pukul 10am-11pm, hari Sabtu pukul 10am-12am. Setiap hari ada buka untuk orang naik. Tapi kalau naik takat tingkat 2 atau 3 pun dah boleh nampak. Tingkat tempat ada kunci banyak2 tu.

Yang orang ramai2 tu tempat beratur nak naik lif ke atas

Half view of Seoul's city

Exit 1 Hoehyeon Station (Subway Line 4) - Banporo (towards Namsan no.3 tunnel) - Use Namsan Oreumi

Pastu boleh pergi Namsan Park dan naik Namsan Cable Car. Tak silap aku kena bayar untuk dewasa: 8500 won (round trip), 6000 won (one-way), kanak2: 5500 won (round trip), 3500 won (one-way). Namsan Cable Car ni buka dari pukul 10am-11pm.

Itaewon

Exit 3 or 4 Itaewon Station (Subway Line 6)

Lepas dah habis menikmati angin malam kat Namsan Tower, kitorang pun plan balik sebab kaki dah lemah longlai. Berlari2 anak mengejar bas yang tiba2 datang. Dari Namsan Tower ke Itaewon, kami naik bas no 03. Bas tu berhenti kat hentian Hamilton Hotel, Itaewon. Tak ingat berapa hentian sebab jadual dalam bas tu tulisan Hangul. Dok pahe. Tanya2 orang je. Pastu kitorang ronda2 area Itaewon. Mostly kedai2 serbaneka & restoran kepunyaan foreigners. Kedai pak arab banyak jugak kat area sini. Tak ronda sepenuhnya pun sebab kaki dah sakit. Lepas jumpa susu pisang maka kami pun pulang la ke hostel. Hostel kami dekat dengan Itaewon Antique Furniture Street. Banyak la barang2 antik dijual area situ. Mostly peniaga dia foreigners.

Perbelanjaan

T-money
Deposit: 4000 won. Topup: 46000 won

Hostel
Itaewon Inn: 56000 won 4 malam. Deposit 10000 won (refundable)

Makan & Minum
Air & susu pisang (beli kat Mart Myeong-dong): 2400 won
Susu pisang (beli kat Mart Itaewon): 1200 won

TOTAL COST DAY 1 (exclude T-Money & Hostel): 3600 won

Day 2 (11.08.2016)

Nami Island

Itaewon [Line 6] – 5 stesen – Dongmyo [tukar naik Subway Line 1] – 2 stesen - Cheongnyangni – ITX – Gapyeong Metro Station – Naik bas 33-5 – Nami Island

Selain bas, ada option lain nak ke Nami Island iaitu menaiki teksi. Kalau korang ramai memang lagi berbaloi naik teksi.

Kononnya plan nak gerak pukul 6.30am ke Nami Island. Tapi janji melayu. Haha. Perjalanan dari Itaewon ke Nami Island lebih kurang dalam 1 jam lebih kalau naik subway. Roommate aku ni kata ada je bas direct ke Nami Island dari Itaewon tapi cuma ada 1 masa je. Tak silap aku pukul 9am camtu. Kami bergerak keluar dari hostel dalam jam 11.30am. Matahari is on the peak *sunglasses mood on*.

Setibanya di Cheongnyangni, kami tersilap. Keretapi ITX & Korail tak pakai T-money. Kita kena beli tiket lain. Kalau tak pasti boleh tanya kaunter. Jangan malu jangan segan kalau tak jadi macam kitorang. Muahaha. Tapi jangan risau sebab boleh je beli tiket kat pekerja dia yang ronda2 dalam train tu. Harga tiket pergi 6000 won (ITX)Tiket balik 4000 won (Korail). Pasaipa yang balik tu murah pun aku tak tau. Kitorang ber2 dah macam 'kurang ajar betul pekerja kat ITX tu. Dia tipu kita ke apa'. Haha. Bermonolog kami sendirian. Mentang2 kami berjilbab. Ehh. Padahalnya jenis keretapi lain. Haruslah tambang pun berbeza. Hihi. Kalau masa pergi dan balik tu korang ada beepkan T-Money kat laluan kad tu, no worries sebab boleh dapat refund setibanya di stesen hentian nanti. Pergi je kat kaunter dia dan tunjuk sekali tiket yang dah dibeli masa dalam train tu. Kalau dia tak bagi refund, report kat KPDNKK. Eh itu Malaysia punya. LOL. #lawakhambar.

Kaunter tiket

Menyirap je aku tengok benda ni lalu atas kepala. Bapak best. Kalau ada banyak duit memang aku naik dah #jealous

Tiket Nami Island

Cuaca panas ni memang sedap sangat la minum ayaq ais

Nak main kejar2 naik basikal dengan pakwe/makwe pun boleh. Tak pasti sewanya berapa

Plan nak pergi Petite France tapi tak sempat sebab dah petang. Nami Island ni besar so banyak masa dihabiskan kat situ. Itu pun tak sempat cover semua. Running Man pernah buat shooting kat Petite France ni. So pada peminat Running Man boleh la datang sini. Sis minat so-so je. Hee. Tapi itu bukan sebabnya kami tak pergi. Masa mencemburui.

Kami singgah lunch di Korean Restaurant Nammoon. Since lapar sangat nampak je kedai yang ada tulis Halal kami terus masuk. 1st makanan Korea yang kami makan adalah 'bibimbap'. Tapi act ada banyak je kedai Halal. Kena rajin search. Kami ni main sambar je asal Halal kan. Hehe.

Kalau nak pergi Nami Island ni kena pergi betul2 pagi. Baru puas dan boleh ronda banyak tempat.

Bibimbap. W's favorite :P

Dongdaemun

Exit 8 Dongdaemun Station (Subway Line 1 or 4)

Nak ke Dongdaemun dari Nami Island ni perjalanan dia sama je. Stop kat stesen Dongmyo pastu kami jalan kaki. Plan nak naik subway tapi tak jumpa cari. Hihi. Bila tengok maps 1 stesen je dari Dongmyo. Lalu kami pun plan jalan kaki je. Sambil tu boleh jalan2 kat kawasan nak menghala ke Dongdaemun. Kami pun dah sampai malam dan tak cover the whole place pun. Setakat yang mampu je.

Kat area Dongdaemun ni orang selalu pergi Gwangjang Market. Tapi kitorang tak pergi sebab penat sangat dan lepas makan jalan2 sikit terus balik. Operation hours Gwangjang Market ni berbeza2 tengok pada jenis kedai. Ada yang buka dari pukul 8.30am-11pm. Tak pasti. Buka setiap hari tapi ada je yang tutup hari ahad. Kat sini famous jugak dengan diorang punya street foods. Kalau nak shopping2 baju ke apa yang murah dan trendy boleh pergi Dongdaemun Fashion Town. Situ buka sampai malam. Tapi kitorang tak pergi. Hehe.

Untuk dinner, kami makan di kedai ikan bakar yang selalu masuk KBS/SBS. Banyak survey kat internet pun diorang banyak recommend makan kat situ. Kat luar kedai tu terpampang signboard tulisan tu. Kedai dia turun bukit sikit pastu mula2 belah kiri.

Kamsahamnida ahjumma

Antara tarikan lain ialah Cheonggyecheon Stream. Panjang sungai ni 10.4km bermula dari Gwanghwamun ke Dongdaemun. Kalau datang time malam best boleh lepak2 kat situ.