Video 2 minit

Assalamualaikum !

Aku kena buat short video untuk assignment HRM yang berdurasi kurang 2 minit. Tak kisah cerita pasal apa janji relate dengan HRM. The struggle is real bro. Aku dah buat skrip cantik punya 2 pages siap ada intro, point dan conclusion. Nampak macam senang je. Ala 2 minit je pun. Dan tibalah masanya untuk rekod. 2 hari hoi rekod tapi masih takde yang memuaskan. Aku tak tahu kenapa aku tak boleh cakap secara spontan. Faham point sudah la kan pastu pandai2 la buat ayat sendiri. Bila start je, apa yang aku hafal semua hilang pastu berterabur. Mungkin sebab speaking kot. Sis nervous. 

Hari pertama, aku minta tolong adik aku rekodkan. Start dalam pukul 11 lebih sebab aku baru siap buat QMT. Keadaan bilik agak malap sebab malam kan. Adik aku la tukang rekod, dan tukang pegang lampu (buka flashlight kat fon aku. Lighting le kununnya. Huhu). Adjust sana adjust sini. Stress aku. Aku bukan stress apa tapi stress sebab setiap video mesti ada bloopers. Tersasul la, tersalah ayat la. Adik aku dah bising2 sebab nak dekat pukul 1 tak siap2 lagi. Haha. Pastu aku pun rekod la sendiri. Cari inisiatif sendiri letak fon atas kipas. Pukul 1.30 baru tidur. Pukul 4 lebih bangun sahur. Perghhh rabak weh rabak. 

Hari kedua (semalam), aku rekod sendiri je. Balik dari berbuka terus rekod sebab masa tu pakai mekap. Nampak la glowing sikit kan. Lol. Dalam pukul 9 lebih start, nak dekat pukul 12 aku stop. Give up weh. Video tu kalau boleh edit cantum2 takpe ni nak kena one shot. Hari kedua ni ok sikit la sebab mampu cakap bagi habis sampai conclusion walaupun banyak bloopers. Hari pertama, haramm masuk je part point sangkut dah. Aku buat 3 point. Letih betul. Boleh bayang la berapa jam dan berapa banyak aku rekod sampaikan memori fon adik aku tu 2 3 kali full. Haha. Bangun sahur pagi tadi baru teringat aku tak solat Isyak. Hehe. Betul2 terlupa. Gigih sangat rekod. 

Dan akhirnya aku pilih je la video yang berdurasi 1 minit 42 saat. Aku dah mengantuk, letih dan malas nak rekod dah. Walaupun ayat akhir tu macam pelik tapi lantak la. Minor mistake je. Sebab kenapa aku terlalu beriya adalah markah untuk video ni 5%. Boleh jadi kalau takde 5% ni aku fail atau tak dapat A. 1% pun sangat berharga ok. Pastu video ni kena upload dalam group WhatsApp. Sampai sekarang tak faham dengan diri sendiri kenapa kena struggle sampai macam ni sekali. Haha. Group aku ni ok lagi. Sebelum ni aku HRM group lain. Pastu tukar ke group yang sekarang. Kalau group tu kena upload kat YouTube. Nasib baik dah tukar group. Hehe. 

Kesimpulannya, aku tak boleh jadi vlogger. Tetiba. Haha. Tapi kalau diasah mungkin boleh jadi kot dimasa akan datang. In Shaa Allah. Ada hati tu :P. Harapnya dapat markah ok la. In Shaa Allah. Semoga lecturer aku baca the struggle of behind the scenes video 2 minit tu dan bagi markah lebih atas usaha gigih aku ni. Muehehe. Last hantar 18 Jun ni. Baru ada sorang yang hantar. Aku risau betul ada orang lain cerita issue yang sama macam aku. Minta2 la takde.

Aku cerita pasal current issue Uber. Untuk pengetahuan, Uber nak tukar company culture dia sebab ex-engineer cerita pasal sexual harassment dan diskriminasi oleh manager dia kat personal blog. Scary sangat. Bila dia buka mulut, baru la ada pekerja perempuan lain cerita benda yang sama. Tapi manager tu tak mengaku. Dan akhirnya bila dah viral issue ni baru CEO dia ambil tindakan. Kat Uber ni tak ramai pekerja perempuan. So sebab tu la benda ni boleh jadi. Menaip laju je kan. Bila kena cakap terus gagap. Haha. Banyak umm, ahh. Dah lama tak berpublic speaking. 

Esok last class. Yeayy. Pastu final dan cuti sem.

Ahad depan raya. Saja la nak bagitahu.

Thanks for reading !

Comments