The reality of PJJ

Assalamualaikum !

Jam menunjukkan pukul 1.59 pagi (ketika post ditaip). Esok ada kelas. Macam biasa mula pukul 8.30 pagi. Dan aku masih berjaga menyiapkan kerja yang ntah bila akan siap.

Sekadar untuk berkongsi, sepanjang aku study PJJ tak pernah rasa give up macam sekarang. I don’t know. Sumpah rasa nak nangis je tapi ayaq mata tak mau keluaq. Haha. Memang salah aku sebab buat kerja sambil lewa (See. Sempat lagi update blog. Ishh). So padan la muka. Tapi sem ni agak berat walaupun final ada 2 paper je. Disebabkan paper yang takde final ni maka assessment pun bertimbun.

Jujur aku ada terfikir nak drop subjek tapi itu bukan pilihan yang bijak. Jadi aku akan teruskan jua walaupun menitik air mata darah. Walawehh drama gilaaaaa. Aku ada banyak baca pasal pengalaman orang berPJJ ni. Moral support dari orang sekeliling sangatlah penting. Aku  tak pernah cerita pada orang how struggle I am berPJJ ni terutama dari segi emosi. Perghh mencabar betul. Tapi aku selalu pesan kat diri 'jangan lembik dan manja sangat'. Haha. In fact takde orang yang nak dengar pun sebab aku yang pilih jalan ni so hadap je la. There must be a reason. I believe in that. Honestly I really need a support (to find a good listener is not easy since I have a trust issue). But in the end, hanya aku yang support diri sendiri. Kira2 sambil pejam mata hanya 40% je support dari orang sekeliling especially classmates. Banyak terhutang budi dengan diorang. Kalau diorang takde tak tahu la apa jadi. Selebihnya aku berharap sepenuhnya pada diri sendiri. 

Kalau kat rumah aku memang 100% bergantung pada diri sendiri. Sebab tu la asyik malas je dan suka bertangguh. Takde orang yang paksa suruh buat itu dan ini. Waktu Diploma dulu memang rasa tercabar bila tengok orang lain buat assignment dan study. Rasa tercabar tu sampai satu tahap aku boleh siapkan 2 assignment sehari dari pagi sampai malam. Punya la tak nak kalah. Bahahaha. Manalah perginya seorang Adhura yang rajin ittew. Even perangai teruk macam tu, aku bangga la juga sebab berjaya melaluinya sendiri. Dah banyak tahun aku susah senang sendiri walaupun tak semudah yang disangka *pat myself.

Ok la nak sambung buat kerja. Moga cepat siap dan dapatlah tidur. Baju pun tak iron lagi. Zzzzz.


So let's stay up for a better future. Lol.

Thanks for reading !

Comments