Happy International Women’s Day

Assalamualaikum!

8 Mac merupakan hari Wanita Sedunia. So, who runs the world? Women! 

I’m full of flaws. I have:

1. Really bad dark circles 
2. Pimples 
3. Scars
4. Whitehead/blackhead 
5. Open pores
6. Uneven skin tone

Just name it. I have lots of skin problem.

Social media sekarang portrays beautiful as a flawless, glowing and pinkish face. Tambahan pula dengan segala jenis filter.  Of course as a woman, aku akan bandingkan diri aku dengan orang lain. Tapi ada 1 hal yang aku sedar, semua orang boleh jadi cantik. Tapi tak semua orang boleh jadi pandai dan punya hati yang baik. Still on my way to be a good one. In Shaa Allah.

Aku selalu cakap kat diri sendiri, “it’s ok dura kulit kau tak flawless”, “it’s ok kalau kau petite”, “it’s ok dura kalau kau ada mata panda at least kau boleh melihat”. Dulu aku terlalu pointkan area mata sebab aku ada dark circles yang teruk. Asal la ada dark circles even dah tidur awal, tepek macam2 tapi tak jadi. Orang lain tak tidur seharian pun ok je. But then, aku disahkan rabun silau. Honestly sedih juga sebab kalau tak pakai spec, penglihatan aku kabur. See. Allah dah tarik nikmat. 

Rasa syukur tu akan diuji bila kita comparekan diri dengan orang yang jauh lebih cantik dan baik. Aku tak tahu orang kawan dengan aku sebab rupa atau hati. Rasa macam dua2 takde. Haha. Dan aku tak kisah kalau ada orang yang tak suka sebab aku hidup pun bukan untuk impress orang. Letih tahu tak hidup fikir pasal orang lain. Nabi yang sebaik2 umat pun ada yang benci. So aku fikir selagi tak buat jahat kat orang, I will keep be myself. I don’t care kalau orang tegur my dark circles & my skin condition. Kalau bukan aku yang menerima imperfection ni, siapa lagi? I try my best to embrace all the flaws even nowadays it’s so hard. 

Bila dapat bangun dalam keadaan normal pun dah lebih dari cukup. Dapat makan, berjalan, melihat, mendengar dan bercakap dengan normal pun dah lebih dari cukup. Tapi ramai yang tak sedar sebab sekarang ni apa yang mereka nampak hanyalah berbentuk fizikal. Aku pernah excident. So aku tahu perit rasanya bila tak dapat jalan secara normal. Orang lain takde kaki, tangan. Tapi diorang boleh berjaya. Aku yang sempurna anggota badan pun ada masanya tak bersyukur. Walaupun diri aku ni kategori biasa je, aku masih ada kawan. Takde sampai tahap dipinggirkan dan dibuli.

Di social media, banyak sangat post tentang cara nak jadi flawless, jadi putih, hilangkan jerawat and so on. Tapi tak banyak pun post tentang how to embrace your flaws. Awareness tentang tu masih kurang. Dan aku perhatikan kita pun slow2 dah nak jadi macam Korea. Setkan standard cantik tu kena putih, flawless. Kesian la kat orang yang biasa2 macam aku ni. Huhu.

I think that’s all.

Thanks for reading!

Comments