Beli barang Ammar Part 1

Assalamualaikum!

Waktu otw nak balik rumah,

Suami: Tak nak buat IG untuk Ammar ke?

Aku: Nak buat apa?

Suami: Ye la nanti boleh tengok perkembangan dia apa semua. Agaknya artis tu buat IG untuk anak dia sebab tu la. Kita buat tapi private la.

Aku: ………

Panjang lagi perbualan kitorang sehinggalah aku suruh dia singgah beli McD. Hehe. Aku menang betting. Jadi dia kena belanja. Yuhuu.

Sebenarnya, aku memang berniat nak share journey Ammar kat blog ni tapi terlalu malas untuk berbuat demikian. Memandangkan suami dah cakap gitu, semoga aku terus rajin untuk update kat sini. Huhu InsyaAllah.

7 April ni umur Ammar genap 9 bulan. Aaaaa besar dah anaq aqueee. Jadi aku bercita2 & excited untuk memperkenalkan & mengajar dia beberapa benda baru. Ada benda yang baru beli ni memang dia dah guna.

1. Bib

Perasan tak tulisan “dino world”. Part situ memang function teroxxx rupanya. Tidaklah diciptakan sesuatu itu dengan sia2. Lahh. Bib sedia ada material kain & takde part tu. Bila dia makan memang meleleh je la kena baju. Jadi bila ada benda tadah tu, makanan or air jatuh kat situ je. Material soft silicone.

2. Food feeder

Ammar ni dah mula gatal gusi. Kerja nak menggigit je. Jadi daripada dia gigit benda yang tak kenyang (lol), aku beli benda alah ni. Boleh letak buah, sayur or apa2 je la dalam tu. 

3. Botol air

Nak ajar dia minum air guna straw. Haa itu yang beli botol baru. Kalau minum susu dia dah pandai pegang botol sendiri meskipun banyak main. Pegang sekejap, pastu campak. Sabo je la. Botol tu aku beli yang ada tali. Senang sangkut kat leher dia. Takde la bila campak tu jauh perginya. Bijak kan aku? Hahaha tibehh.

4. Sikat

Sebelum ni “guna jari pun boleh”. Tapi tetap kusut 😂. Beli la 1 sebab rambut dia pun makin panjang. Ishh aku geram nak potong. Tapi sebab nak raya, nak ada “rambut raya” kononnya, sabajap. Rambut dia jenis halus. Nasib baik lepas botak tu tumbuh elok je. Risau gak kena makan dek bantal ke apa kan. Alhamdulillah rambut dengar kata. Ehh.

5. Sabun 2 in 1

Sabun badan sekali dengan syampu. Senang beli sekali. Takde la kejap kang picit syampu, pastu picit sabun badan pulak. Ini picit sekali terus gosok dari hujung rambut sampai hujung kaki. Banyak bulan dah Ammar pakai. Ni kira pek yang ke 3. Alhamdulillah takde allergy ke apa. Bau dia pun best. Bau yoghurt buah.

6. Penghalau nyamuk

Kalau tengok tangan & muka Ammar memang penuh la kena gigit nyamuk. Sampai bengkak. Ni kalau mak aku nampak dia memang kata aku dera anak. Tadi hantar gambar pun tutup tangan dia guna sticker 😆. Dah la jenis kulit cerah. Pastu jelas nampak bintik2 merah kat kulit. Semalam banyak kali dia terjaga pastu nangis beriya macam kena pukul. Bagi susu tak nak. Bangun pagi tengok berbintat sana sini. Kesian anakku. Kelambu ada tapi tak pasang (?). Bukan apa. Kelambu tu besar sangat. Dia pulak tidur sebelah aku. Aku nak guling2 pun payah. Space terhad 😂. Tapi dah dia kerap kena gigit, kena guna juga. Nanti habis berparut.

Ini je barang yang aku beli tadi sebab suami nak gi kerja dah. Kalau tak banyak lagi nak beli. Huhu. 

Thanks for reading!

Comments